Waarom zo? Islamitische Staat en de media (KoW)

Tijdens één van mijn Keek op de Week presentaties heb ik het gehad over Islamitische Staat. Islamitische Staat had op dat moment grote archeologische kunstschatten vernietigd in de Iraakse stad Niveveh. Toen ik het voor het eerst hoorde, vond ik het natuurlijk doodzonde. Maar ik kon mij er niet heel druk over maken. Deze terreurorganisatie verbrand mensen levend en onthoofd westerlingen alsof het niets is. “Zo lang ze geen onschuldige mensen vermoorden mogen ze van mij alle kunst vernietigen die er is”, was mijn eerste gedacht .

Maar toen ik ’s avonds voor mijn dagelijkse portie diepgang afstruinde naar NPO 2 voor Nieuwsuur werd ik onplezierig verrast. Al langere tijd frustreert het mij hoe de media omgaan met de hele situatie in het Midden-Oosten. Islamitische Staat krijgt enorm veel media-aandacht wat uiteindelijk alleen meer jihadgangers en radicalisering teweeg brengt. Dat er artikelen en items over gemaakt moeten worden is natuurlijk logisch. Nieuwsuur had die avond het grootste deel van haar zendtijd gebruikt om samen met Wim Weiland (directeur Rijksmuseum voor de oudheid Leiden) en Diederik Meijer (archeoloog) uitgenodigd om het over de ‘zo verschrikkelijke’ situatie te hebben. Ik kan mij in Nieuwsuur verplaatsen en begrijp dat ze er aandacht aan willen besteden, maar ongeveer 70 procent van de zendtijd lijkt mij vrij zinloos. Er gebeurt meer in de wereld, neem ik aan!

De volgende ochtend las ik tot overmaat van ramp Ger Groot’s artikel in dagblad Trouw Het artikel begon was gekopt: ‘Waarom IS ons zo hard treft door kunst te vernietigen.’ Hierin beschrijft Groot hoe erg het is dat rijke kunst als in Niveveh zomaar wordt vernietigd. Ik ben van mening dat het onverstandig is om op deze manier aandacht te geven aan de terreurorganisatie. Het is naar mijn mening juist dit soort aandacht waar IS op uit is. Anderzijds moet de internationale coalitie tegen IS wel antwoorden op dit soort vernietigingen. Ze moet haar uiterste best doen om te voorkomen dat er nog meer (waardevolle) kunst zinloos vernietigd wordt. Daarnaast bestaat er kans dat Islamitische Staat de kunst gaat verkopen, wat deze organisatie vele miljoenen euro’s zou opleveren. Ook dat is iets wat we niet willen, denk ik.

De vraag over hoe we moeten berichtgeven over IS is naar mijn mening een knelpunt voor de journalistiek. Iets waar goed over nagedacht moeten worden. Alhoewel de journalistiek en media objectief moeten berichtgeven, hebben zij wel zeker invloed op de groei van radicalisering en terreur. Iets wat niemand op zijn geweten wil hebben.

Leave a Reply

