The Vox Conversation (KoW)

Al lange tijd ben ik zeer geïnteresseerd in Vox.com. Vox is een nieuwe nieuws- en opiniesite opgericht door Ezra Klein. Klein is een succesvolle journalist die vorig jaar The Washington Post achter zich liet om zelfstandig Vox op te richten. Het maken van de website was (relatief) gezien zeer goedkoop. Om het even in context te zetten: als de bedragen die ik heb gehoord in de wandelgangen van de Christelijke Hogeschool Ede zijn de kosten van Vox.com maar de helft van die van Nieuwsvallei.

Vox is één van de websites die president Obama mochten interviewen. Persoonlijk denk ik dat het witte huis bezig is met een (online) promotiecampagne. Naast Vox ging Obama namelijk ook langs bij startups als Buzzfeed en de digitale kanalen van The New York Times.

Kritisch

Het interview is opgesplitst in twee grote delen. Het eerste deel gaat over binnenlands beleid en deel twee gaat over buitenlands beleid. Het mooie aan de interviews is dat ze weer los zijn geknipt in losse thema’s en volledig is uitgeschreven. Het unieke aan video’s van Vox is dat ze visueel schitterend zijn vormgegeven. Alles wat ‘Mr. President’ zegt wordt onderbouwt met grafieken, tabellen, woordwebben en lijnen. Het eindresultaat mag er echt zijn! De grafische man in mij loopt wel warm voor video’s als deze. Beide interviews heb ik volledig bekeken. Maar natuurlijk stel ik wel mijn kanttekeningen bij dit soort gesprekken. Want ik ben ervan overtuigd dat Obama niet zomaar langskomt en zeker zelf de touwtjes in handen heeft bij dit soort video’s. Het lijkt me daarom ook lastig tot onmogelijk om een volledig objectief interview te houden met Obama en om alles te vragen wat je wilt lijkt me niet te doen. Barack Obama is zich namelijk als geen ander bewust van de invloed van media in zijn positie. Het lijkt daarom soms meer op een promotievideo dan op een daadwerkelijk kritisch interview.

Vormgeving

Het gehele verhaal is schitterend geplaats in een longread vorm en is voor iedere journalist (in wording) zeker de moeite waard om te bekijken. Als dit (qua vormgeving) de toekomst van de journalistiek is, klap ik zeer tevreden in mijn handen. Toch ben ik inhoudelijk wel kritisch over het interview. Ook Klein moet ervoor waken dat hij niet een promotiesite maakt voor de Amerikaanse democraten.

Nederland

Wat mij ook een beetje tegenviel was de Nederlandse aandacht voor (één van) de interviews met Obama. Enkel NRC gaf er aandacht aan. In het artikel, geschreven door Pim van den Dool komt ook geen enkele vorm van inhoudelijke kritiek naar voren, iets wat mij zeer tegenviel. Helemaal vanwege de grote potentie van Vox en nieuwe journalistieke startups.

Toch raad ik iedereen aan om even af te struinen naar de website van Vox en in ieder geval één thema te bekijken van deze verassende en vernieuwende site.

Leave a Reply

