De gekleurde financiële wereld (KoW)

Toen ik afgelopen week al het nieuws omtrent ABN AMRO zag kwam ik er gelijk achter hoe ver de bankenwereld soms staat van onze huidige realiteit. Zoals Jaap van Duijn, emeritus hoogleraar Economie het noemde in de TROS nieuwshow op radio 1: “het zijn allemaal eilanden.”

Tegenlicht

Toen ik dit hoorde moest ik gelijk denken aan de uitzending van VPRO Tegenlicht met Joris Luyendijk. Luyendijk onderzocht twee jaar lang de Londense bankenwereld voor de Engelse krant The Guardian. Een – naar mijn mening – legendarische conclusie die Luyendijk trekt is dat vrouwen moeten stoppen met bankiers aantrekkelijk vinden. In deze veertig minuten durende documentaire stelt Luyendijk dat een financiële crisis als in 2008 zo weer opnieuw zou kunnen plaatsvinden. De bankenwereld is volgens hem een echt graai wereldje waar alles draait om bonussen. Bankiers nemen (soms onnodig) veel risico’s om geld te verdienen. Als het lukt dan is de winst voor de bank maar als het mislukt dan draait de belastingbetaler weer op om de bank te redden.

Juist dit is naar mijn mening het probleem met onze financiële wereld. Juist een genationaliseerde bank als ABN Amro die de Nederlandse schatkist voor 28 miljard heeft overgenomen gaat nu bonussen uitkeren. Dit is natuurlijk van de zotte en bewijst maar eens dat er weinig lessen zijn getrokken uit de crisis van 2008. Bij beursgang is ABN naar verwachting nog maar 15 miljard euro waard. Het verlies ligt volledig bij de Nederlandse staatskas. Daarom vind ik het handelen van Dijsselbloem ook zeer correct.

Shell

Toen ik afgelopen zaterdag van Duijn hoorde had hij het ook nog even over Shell. Topman Ben van Beurden ontvangt een bonus van ruim 24 miljoen euro. Absurd volgens van Duijn. Niemand doet het 24 keer beter dan verwacht, stelt hij. Een miljoen is al een zeer goed salaris maar 24 miljoen is ook naar mijn mening onnodig veel. Het verschil tussen ABN Amro en Shell is wel dat Shell een volledig commercieel bedrijf is, dit is wel een verzachtende situatie voor het bedrijf.

Toen ik later een fragment hoorde op BNR kreeg ik juist een volledig ander verhaal. Hier was een gast van een grote financiële instelling te gast die de bonus van zowel ABN als Shell hardmaakte. Ik vond dit een sterk voorbeeld van hoe gekleurd iedere kant van een verhaal weer is.

Terugdraaien

De zeven topmannen van ABN Amro moeten van Dijsselbloem de bonus ongedaan maken. Een verstandig besluit. Zolang de financiele denkwijze van ABN Amro nog niet gezond is, is het onverstandig om deze bank weer zelfstandig te laten draaien. Pieter Omzingt (CDA) heeft op zijn persoonlijke CDA blog al op 22 maart een aantal kamervragen opgesteld. Deze blog is zeker het lezen waard. Ik ben zeer benieuwd naar de antwoorden van de minister.

Elsevier

Opiniemagazine Elsevier schreef een artikel met de kop: Salarisverhoging bij ABN, vier vragen en antwoorden. Dit soort vraag-antwoord artikelen zijn echt in opkomst binnen de (online) journalistiek merk ik. Naar mijn mening zijn dit echt nuttige toevoegingen die achtergronden voor lezers goed te behappen maken.

Leave a Reply

