Boekanalyse: Het zijn net mensen (Door: Joris Luyendijk)

In een eerdere blog, namelijk die van Islamitische Staat en kunst had ik het al over Joris Luyendijk. Luyendijk heeft een aantal jaar geleden het boek ‘Het zijn net mensen’ geschreven. Op school hoorde ik diverse medestudenten al over de kwaliteit en insteek van dit boek dat ik heb besloten om dit als mijn journalistieke vakboek te analyseren. 

In het boek beschrijft Joris Luyendijk zijn vijf jaar correspondentschap in het Midden-Oosten. Hij heeft dit boek geschreven om de naar zijn mening verkeerde berichtgeving van onder andere CNN en Al-jazzera aan de kaak te stellen en te ontkrachten.

Luyendijk probeert te laten zien dat de bewoners in het Midden Oosten ‘net mensen’ zijn. Toch slaat het mij niet echt aan. Ik krijg eerder het idee dat het een middeleeuwse, barbaarse samenleving is vol met dictaturen.

Als ik Joris Luyendijk zou mogen spreken, zou ik vragen of zijn opvattingen rondom Israël en Palestina wel objectief is. Want nog voor het boek uitkwam was er al kritiek op zijn artikelen. Luyendijk laat in zijn boek weten dat hij moeite had met het schrijven van de artikelen, doordat er in Egypte sprake is van een streng censuur en daardoor met veel moeite artikelen kan schrijven die de waarheid aan het licht brengen. Verder is hij bang voor negatieve reacties.

Toch heeft hij boek mij wel aan het denken gezet. Ik heb geleerd dat je kritisch moet kijken naar de berichtgeving van de media en dat je je moet beseffen dat media soms maar halve waarheden vertellen. Ik keek altijd zeer op naar CNN en met hoeveel respect zij nieuws brengen (denk aan 11 september), maar in dit boek wordt beschreven hoe ze dingen in scene zetten in Irak. Dit stelde mij teleur, want ik had dit niet verwacht bij zo’n medium als CNN.

Leave a Reply

