The Elements of Journalism

In dit blog behandel ik de tien misschien wel belangrijkste bouwstenen voor de journalistiek. Ik leg mijn ervaringen en opvattingen naast die van de schrijvers van The Elements of Journalism, Kovach & Rosenstiel.

  1. Journalism’s first obligation is to the truth

Tijdens het schrijven voor Valleidichtbij (J1.3), Nieuwsvallei (J2.2) en Allnative, (allnative.net) heb ik ervaren hoe verleidelijk het kan zijn om soms even iets aan te dikken. Van tien honderd maken en de citaten van geïnterviewde personen net iets extremer maken. Toch mag dit echt niet. Zodra een hoofd- of eindredacteur bewijs heeft dat jij niet de waarheid hebt gesproken, kun je het wel schudden met je journalistieke carrière. Zoals Kovach en Rosenstiel ook schrijven wordt met de waarheid niet iets filosofisch bedoeld maar gewoon down to earth. Zorg ervoor dat wat je schrijft of maakt klopt. En als je iets niet zeker weet schrijf het dan ook niet op. Zonder eerlijke, waarheidsgetrouwe journalisten kan er geen journalistiek zijn.

  1. It’s first loyalty is to citizens

Burgers hebben volgens Kovach & Rosenstiel de eerste loyaliteit. Ik geloof dat in de huidige maatschappij dit lastiger is dan ooit tevoren. De journalistiek zelf wordt steeds lastiger betaalbaar en advertentie-inkomsten zijn van levensbelang. Maar als adverteerders eisen hebben, gaan die naar mijn mening in veel gevallen voor. De website als NU.nl heeft advertorials in een vorm van een nieuwsartikel. De niet-oplettende lezer kan dit op deze manier gemakkelijk verwarren met een echt artikel. Om de loyaliteit bij de burger te kunnen houden, moeten burgers naar mijn idee hier wel bereid toe zijn om voor te betalen. Want gratis journalistiek, dat bestaat niet.

  1. The essence of journalism is a discipline of verification

Als ik kijk naar het aantal Breaking News-berichten die ik krijg bij bijvoorbeeld de aanslagen in Parijs, dan is dat niet op twee handen te tellen. Maar vaak zijn deze snelle nieuwsmeldingen op mijn telefoon niet altijd even nauwkeurig. De ene zegt 10 doden, de volgende 12 en weer eentje 15. Kovach & Rosenstiel bepleitten in hun boek het belang van hoor en wederhoor. Zorg ervoor dat je feiten kloppen en dat de bronnen gecontroleerd zijn. Ook al ben je dan misschien niet de eerste met het nieuws.

  1. Journalism must maintain an independence from those they cover

Bij zogeheten opiniejournalistiek hoef je als journalist niet altijd volledig objectief te zijn. Maar ik geloof wel dat het je betrouwbaarheid kan aanpassen. Als voorbeeld neem ik GeenStijl. Ze schrijven veel maar alles is flink gekleurd. Ik merk aan mijzelf dat ik Powned en Geenstijl hierdoor wel minder serieus neem.

  1. Journalists must serve as an independent monitor of power

Journalisten hebben in de huidige maatschappij veel te maken met lastig te bereiken instituten en verdachte organisaties. Ook de overheid laat vaak niet veel los. Toch heeft de journalistiek de taak om onderwerpen die verstopt zitten te vertellen. Bronnen en tipgevers kunnen hier een grote rol bij spelen. Bronnen geheim houden is iets waar ik als beginnend journalist nog maar weinig mee te maken heb gehad.

  1. Journalism must provide a forum for public critism and compromise

Even terug naar GeenStijl. Wat deze website dan wel weer goed doet is dat ze enorm forum hebben voor lezers. Zogeheten reaguurders spuien 24 uur per dag hun mening over alle mogelijke onderwerpen. Kovach & Rosenstiel beschrijven het belang van een dergelijk platform. Om een succesvolle democratie te behouden is het van cruciaal belang dat iedere burger (via de journalistiek) haar kritiek op het beleid kan uiten.

  1. Journalism must make the significant interesting and relevant

Natuurlijk weet iedereen wel hoe je een leuk artikeltje moet schrijven. Het moet een sterke kop hebben en oprolbaar zijn. Wie kent het niet? Maar ook het uitleggen en behapbaar maken van (lastige) onderwerpen is een taak voor ons als journalisten. Een schoolvoorbeeld hiervan vind ik ZEMBLA en NRC over de NZA (Nederlandse Zorg Autoriteit). Dit was een relatief ingewikkeld en saai onderwerp maar beide hebben dit –naar mijn mening- goed kunnen uitleggen voor iedere burger.

  1. Journalism should keep the news comprohensive and in proportion

Journalistiek is volgens Kovach & Rosenstiel een kaart. Het is voor iedere kaart van belang dat het zo volledig en toch in proportie te maken. Hoewel een proportie en volledigheid natuurlijk subjectief is, is het wel goed dit in je achterhoofd te hebben. Ik vertel mensen enkel de verhalen die ik vind dat vertelt moeten worden. Niet heel Lunteren hoeft te weten dat de brandweer is uitgerukt om een kat uit de boom te redden. Dit is iets waar ik mij regelmatig aan stoor bij mijn lokale dorpskrant. RTLnieuws.nl bijvoorbeeld schrijft heel vaak over leuke, schattige internetfilmpjes. Iets wat niet iedereen hoeft te weten ben ik van mening. RTLnieuws moet dat doen wat er in hun naam staat, nieuws brengen.

Alles komt aan op keuzes maken ben ik van overtuigd. Eindredacteuren spelen hier vaak een groot belang merk ik zelf. Met Nieuwsvallei heb ik al mijn artikel ideeën eerst met mijn redactie besproken. Zo konden we samen brainstormen en erachter komen wat wij wel en wat wij niet belangrijk vonden.

  1. Journalists have an obligation to exercise their personal conscience

Kovach & Rosenstiel schrijven dat iedereen die nieuws maakt een moreel compass heeft, logisch zou je zeggen. Maar ook je persoonlijke geweten te mogen uiten is twee. Vaak heeft een krant/medium een specifieke doelgroep en moet het nieuws daarvoor worden geschreven. Ik kan me niet voorstellen dat een krant graag iets schrijft wat tegen de algemene gedachte van de lezers ingaat. Juist dan moeten redacteuren in staat zijn te schrijven wat ze op het hart ligt. Een mooi voorbeeld hiervan zijn natuurlijk de columns. Bijvoorbeeld Youp van ’t Hek schrijft een zeer persoonlijk verhaal elke week voor NRC. Ikzelf zou bijvoorbeeld nooit zeer negatief kunnen schrijven over het christendom. Ik verwacht van een medium waarvoor ik dan werk, dat zij dit ook niet van mij verwachten.

  1. Citizens, too, have rights and responsibilities when it comes to news.

Ook de burgers hebben volgens Kovach & Rosenstiel bepaalde rechten en verantwoordelijkheden. Nu meer dan ooit is Iedereen Journalist (bekijk de gelijknamige documentaire maar eens). Toch verschillen dit soort journalisten op twee vlakken van ‘echte’ journalisten. Hun moties, intenties en de bewust controle van bronnen en cijfers verschillen aanzienlijk. De burgerjournalistiek doet dit minder nauwkeurig. In een documentaire als Iedereen Journalist krijg je ook een amateur videograaf te zien die doodleuk door Amsterdam heen alles filmt. Nieuwswebsites als de Telegraaf kopen dan weer deze beelden van hem.

Toch pleiten Kovach & Rosenstiel er voor dat degene die burgerjournalistiek bedrijft, zich aan dezelfde regels moet houden als voor ‘professionele’ journalisten.

Leave a Reply

