Mijn top 10 documentaires

Nummer 10: Zwart IJs

https://www.youtube.com/watch?v=KaF712Vh5lU

Geert-Jan Lassche, welke CHE Journalistiek student kent hem niet? Deze maker heeft al diverse documentaires op zijn naam staan, maar Zwart IJs is mijn favoriet. In deze documentaire laat Lassche schitterend zien hoe orthodox christelijk Nederland en topsport samengaan. Adri Schrover heeft urenlang achterop een slee gezeten om zo deze schitterende beelden op het Nederlandse ijs te draaien. Mij spraken vooral de ‘klompmakers’ aan. Deze Veluwse schaatsfamilie laat prachtig zien hoe zij de oer-Hollandse tradities van schaatsen en traditioneel geloven nog lang niet uitgestorven zijn. Alhoewel ik geen sportfanaat ben, verdient deze documentaire zeker een plaats in mijn top 10.

Nummer 9: Mattheus en ik

https://www.youtube.com/watch?v=OXlpvQYm2d8

Victor Vroegindewei is atheïstisch, maar merkt dat hij wat mist in zijn leven. Mattheus van der Steen is een grote naam binnen christelijk Nederland en runt zelfs een eigen kerk in Harderwijk. Victor gaat een jaar lang mee met Mattheus, die inmiddels zijn vriend is geworden, om te kijken of hij zich kan vinden in het geloof van Mattheus. Ook gaat hij mee naar Myanmar waar Mattheus blinden laat zien en verlamden laat lopen. Mattheus en Ik is een verhaal wat mij aan het denken zet. Wat geloof ik en op wie vertrouw ik? Een minpuntje aan deze documentaire is de visuele kwaliteit. Qua draai- en montagewerk is dit geen hoogtepunt.

Nummer 8: Louis Theroux and The Most Hated Family Of America

https://www.youtube.com/watch?v=YQ8d39xQBUg

Ook mijn nummer 8 is een documentaire waar religie in voorkomt. Louis Theroux is als je het mij vraagt één van de, is het niet dé beste documentairemaker die er bestaat. Voor dit verhaal ging Louis naar Westboro in Amerika. Hier is een fundamentalistische baptistische beweging die regelmatig in de media komt. Ze demonstreren onder meer bij begrafenissen van overleden militairen. Hun spandoeken met ‘God Hates Fags’ zijn voor veel Amerikanen bekend. Het sterke aan Louis vind ik zijn objectiviteit. Wie of waar hij ook is hij blijft objectief.

Nummer 7: Iedereen journalist

https://vimeo.com/84204132

Een must-see voor iedere journalist in wording. In Iedereen Journalist gaat Henk Steenhuis op onderzoek om te kijken wat er nog over is van de journalistiek en hoe het verder moet. Het laat goed zien hoe de ooit zo grote kranten langzame maar zeker verdwijnen. Het film- en montagewerk in deze documentaire is van zeer hoog niveau. Vrijwel alle grote namen binnen journalistiek Nederland komen langs in deze driedelige documentaireserie.

Nummer 6: Jojanneke in de prostitutie

https://www.youtube.com/watch?v=_w2mWWVAsbY

Met Jojanneke in de prostitutie heeft de EO zich aardig wat kritiek om de oren gehad. Want wat doet een oud-Powned presentatrice bij deze christelijke omroep? Hoewel de objectiviteit soms ver te zoeken is, vind ik deze documentaireserie zeker de moeite waard. Het kaart een maatschappelijk groot probleem aan. Het is knap hoe Jojanneke van den Berge en Margit Balough zich overal naar binnen hebben gepraat. Het geeft een pijnlijk inkijkje in de -veelal ondergrondse- wereld van de prostitutie in Nederland. Hoewel veel mensen twijfelen aan Jojanneke, denk ik wel dat de EO zichzelf er goed aan heeft gedaan om dit thema aan te kaarten.

Nummer 5: De meisjes van de vleesfabriek

https://www.youtube.com/watch?v=LFTBSnn6yEw

Waarom komen zoveel Polen hier werken voor een minimaal salaris? In De Meisjes Van De Vleesfabriek (AVROTROS) komen Malwina, Justyna en Dorota aan het woord. De drie Poolse meisjes werken in een vleesfabriek waar iedere dag opnieuw 20.000 varkens worden geslacht. Toch gaan de meisjes niet terug naar hun geboorteland, omdat de werk- en leefomstandigheden daar nog beroerder zijn. Roel van Hees heeft met zijn Sony F55 deze schitterende documentaire gedraaid. De vele lange slidershots langs varkenscorpsen zorgen ervoor dat het verhaal je aangrijpt. Een echte aanrader dus.

Nummer 4: A Year With Armin van Buuren

https://www.youtube.com/watch?v=VRiHUWWcR98

In A Year With Armin van Buuren gaan Oscar Verpoort en Max Maloney een jaar mee de wereld rond met deze (toen nog) nummer 1 DJ van de wereld. Het laat mooi zien hoe hectisch en bizar het DJ leven is. De hele wereld over in nog geen acht dagen horen er gewoon bij. Het hoogtepunt van deze documentaire komt als Victor en Max met een steadicam de opkomst van deze DJ filmen in een groot stadion. Hij lijkt op dat moment meer een god dan een DJ. Een aanrader voor iedereen die een inkijkje wil in het leven van deze superster.

Nummer 3: De Hokjesman

https://www.youtube.com/watch?v=0PVMWRigs5o&spfreload=10

Voor de VPRO maakte Michael Schaap al twee seizoenen van de documentaireserie De Hokjesman. In deze twee seizoenen gaat Schaap langs bij diverse subculturen in Nederland. Vooral de aflevering van de boeren sprak mij als Lunteraan zeer aan. Alles in deze serie is gedraaid met een Canon C300 en die kwaliteit in duidelijk zichtbaar. Tijdens het filmen op de zogeheten Oud Lunterse Dag, een feestdag in Lunteren, komt deze camera met haar scherptediepte schitterend tot zijn recht. De verhalende manier van vertellen maakt deze serie tot een echte topper van Nederlandse bodem. Schaap kan als geen ander laten zien hoe een subcultuur in elkaar zit en wie de sleutelfiguren zijn.

Nummer 2: 3Doc: Code Rood

https://www.youtube.com/watch?v=BBFcbjghcBQ

Dit is van alle documentaires die ik heb gezien toch wel de gene die mij het meest aan het denken heeft gezet. Ben ik nu voor een doodstraf of keur ik deze manier van moord af? Documentairemaker Jessica Villerieus ontmoet de 30-jarige Clinton Young. Young zal binnenkort de doodstraf moeten ondergaan. Ook gaat ze langs bij een stel van wie hun dochter is vermoord en de dader nu zelf zal komen te overlijden. Om een sterke eigen mening te kunnen vormen over dit thema is deze docu een echte aanrader.

Nummer 1: Louis Theroux and the Nazi’s

http://www.dailymotion.com/video/x27906j_louis-theroux-louis-and-the-nazis-part-i_lifestyle

En dan nu mijn nummer 1: Louis Theroux and the Nazi’s. Ik heb deze documentaire drie jaar geleden voor het eerst gezien. Sinds toen heb ik hem elk jaar weer gezien. Louis laat hier knap zien hoe modern extreem rechts eruitziet in Amerika. Op den duur verdenken sommigen hem er zelfs van dat Louis zelf ook joods is, maar ook dan blijft Louis objectief. Hij zegt niet dat hij het is, maar ontkent het ook niet. Iedereen die denkt dat Hitler en zijn Nazi’s nu wel weg zijn, heeft het mis. Zelfs kinderen van nog geen acht dansen in deze documentaire rondjes om een hakenkruis. Dit alles wordt door Louis super sterk in beeld gebracht. De BBC mag dankbaar zijn met zo’n documentairemaker!

Leave a Reply

