Filmrecensie: Shattered Glass (2003)

Rond 1998 heeft een politiek magazine ‘The News Republic’ een sterke reputatie in Amerika. Stephen Glass (Hayden Christensen) is op dat moment 22 jaar en een geliefd schrijver voor The News Republic. Zijn bronnen zijn fascinerender dan gemiddeld voor het magazine. Helemaal geliefd wordt Glass met zijn artikel genaamt ‘Hack Heaven’, waarbij een jonge hacker miljoenen deals zou sluiten met groot internetbedrijf. Maar een ander magazine genaamd Forbes Digital Tool heeft interesse in het verhaal en wil er meer van weten. Naarmate Forbes research doet naar Stephen’s verhaal komen ze erachter dat vrijwel alle bronnen van Glass niet blijken te bestaan. Na er lang omheen te draaien geeft Glass uiteindelijk toe. Een rechtzaak volgt. Na onderzoek blijkt dat 27 van zijn 41 artikelen onjuistheden bevatten.

Shattered Glass is een echte journalistieke film gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Geregisseerd en geschreven door Billy Ray.

Hayden Christensen speelt de zeer jonge Stephen Glass. Glass is slim en weet iedereen op de redactie om zijn vinger te binden. Zijn ouders hadden graag gezien dat hij Rechten ging studeren, maar Stephen is eropuit om koste wat het kost, succes te hebben in de journalistiek.

Hank Azaria speelt de rol van Micheal Kelly. Kelly gelooft Stephen vrijwel altijd, maar halverwege moet Kelly het veld ruimen voor Chuck Lane (Peter Sarsgaard). Lane prikt naar lang wikken en wegen door Stephen Glass zijn leugens heen. Sarsgaard werd later genomineerd voor een Goldon Globe vanwege zijn acteerwerk in Shatterd Glass. De gehele productiekosten van deze film moeten volgens Imdb liggen op zes miljoen dollar.

Shatterd Glass is naar mijn mening een rustig en mooi gemaakte film. Er komt vrijwel geen actie aan toe en is vooral een opstapeling van dialogen. Omdat de film zich grotendeels op een grijze, oubollige redactie afspeelt lijkt het soms wel een beetje op All The President’s Men (1976). In dat opzicht is er qua techniek in de tussentijds niet veel veranderd. Naar mijn mening had hier en daar wel wat meer tempo in de film mogen zitten. Soms duurden de conversaties naar mijn idee te lang.

De film laat zien hoe belangrijk waarheid is. Een magazine kan en mag nooit liegen. Het laat tevens zien hoe mensen te ambitieus kunnen zijn; wat hen uiteindelijk de kop kost. Zonder waarheid is er geen journalistiek. Shatterd laat ook duidelijk zien dat er toentertijd zeer werd opgekeken tegen The News Republic. Het magazine had een zeer hoge reputatie in Amerika. Ook laat het zien hoe moeilijk het soms is om bronnen te controleren en altijd maar netjes en volledig te schrijven. Qua stijl kun je deze film denk ik het beste vergelijken met All The President’s Men. Het kan (natuurlijk) niet tippen aan de laatstgenoemde film maar dat komt ook door de grote van het Watergate schandaal.